Skip to main content

Rekonstrukce trati Szklarska Poręba - Harrachov (17. díl)

Po dvou dílech, které nám stačily na sledování rychlého, téměř bleskového průběhu rekonstrukce českého úseku mezi Harrachovem a státní hranicí, se v tomto díle vrátíme opět do Polska. Zde je dění, pokud se chceme vyhnout slovům chaos a improvizace, stále řekněme velmi netradiční a zajímavé.

Postup prací na úseku mezi Szklarskou Porębou a Jakuszycemi nezbrzdilo ani tak sněžení z poloviny října jako nedostatek materiálu (defektoskopicky vadné kolejnice, chybějící podkladnice s úpravou na přídržnici do oblouků), a tak práce několik týdnů stály nebo postupovaly jen velmi pomalu. Na druhé straně bylo tohoto neutěšeného stavu alespoň využito k rozvozu štěrku a podbíjení již položených kolejí, takže definitivní úprava svršku mnohdy končila jen pár stovek metrů za čelem pokládky kolejových polí - „przęseł kolejowych“. Situace s kolejivem se zlepšila teprve koncem října a poté už vlaky DOLKOMu navážely materiál ze základny v Rogożnici v dostatečném předstihu, i když místo upravených podkladnic byly místy použity nouzově běžné, které budou později při montáži přídržnice vyměněny.

Jak bylo zmíněno, probíhá již i finální úprava koleje, zaštěrkování a podbití. K tomu slouží souprava „chopperů“ doplňovaná dvounápravovými „talboty“ a sunutá lokomotivami SM42, stroj na úpravu štěrkového lože („zgarniarka tłucznia“) ZTU-300 a podbíječka („podbijarka“) Plasser&Theurer PR-07. Štěrk byl dovážen do stanice Szklarska Poręba Górna kamióny a zde nakládán do vagónů silničním bagrem, později vznikla materiálová základna i v Jakuszycích, které ale ještě v té době nebyly dostupné po kolejích.

To se změnilo teprve 20. listopadu 2009, kdy byla dokončena pokládka koleje mezi Szklarskou Porębou a Jakuszycemi vložením posledního kolejového pole cca v km 36,8 (nové kilometráže), čímž se propojily úseky rekonstruované DOLKOMem a WERO-BUDem a tím i opět celá trať Harrachov – Szklarska Poręba. A tak mohl o den později přijet do Jakuszyc první, i když jinak ničím výjimečný, pracovní vlak tvořený dvojicí lokomotiv SM42 (2477+2303) a osmi „choppery“, z nichž polovina byla naložena ve Szklarskej Porębě a druhá pak v Jakuszycích, kam by se nově měla přesunout hlavní zátěž při nakládce a rozvozu štěrku.

V běhu jsou také další doplňkové práce jako oprava nástupiště v Szklarskej Porębě – Hutě, vybagrovány jsou též základy pro perón v Jakuszycích (ten bude kvůli zachování manipulační koleje umístěn až u porębského zhlaví). Provedeny jsou již jak opravy (popř. výměny) mostních konstrukcí a původních odvodňovacích systémů, na nichž je možné dodnes obdivovat preciznost a vynalézavost jejich německých autorů, a „zrekonstruovány“ - zacementováním plastických číslic a novým nátěrem a nástřikem barvou přes šablonu - byly i původní hektometrovníky (připomeňme, že se původní německá a pozdější polská kilometráž liší o 3,2 km, což je dané rozdílem poloh stanice Jelenia Góra a bývalé odbočky Dębowa Góra, kde má trať oficiální nultý kilometr v současnosti). Naopak netknutý je (a ještě nějaký ten týden zůstane) úsek mezi stanicí Szklarska Poręba Górna a její vjezdovou předvěstí přibližně v km 30,0 dle nové kilometráže, který zůstal ve vlastnictví státních PKP-PLK.

Na zbudování přídržnice budou použity kolejnice z původního svršku položeného při rekonstrukci (elektrizaci) tratě v roce 1923 (mezi nimiž se ale najdou i kousky staré více než 100 let). I po rekonstrukci tak bude mít trať svou historickou hodnotu a přejme si, aby tu s obnoveným provozem vydržela minimálně ještě jednou tak dlouho!

Na první pohled tak práce na rekonstrukci trati spějí do finiše, ale už na ten druhý je zde vidět ještě spoustu nehotové práce, jejímuž dokončení je prozatím nakloněno i počasí – otázkou je, jak dlouho a kdy celé staveniště skryje na několik měsíců sníh. Termín plánovaného zahájení provozu 1. května 2010 se blíží mílovými kroky...

225-01
225-02
225-03
225-04
225-05
225-06
225-07
225-08
225-09
225-10
225-11
225-12
225-13
225-14
225-15
225-16
225-17
225-18
225-19
225-20
225-21
225-22
225-23
225-24
225-25
225-26
225-27
225-28
225-29
225-30

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 1214