Ohlédnutí za provozem na Zubačce v roce 2025
Ještě než-li započala v úterý 15. dubna 2025 plánovaná výluka Zubačky mezi Tanvaldem a Kořenovem, bylo možné na ozubnicové trati spatřit poměrně čilý ruch zajímavých vlaků a vozidel na nich nasazených. Pojďme se podívat, jak takový provoz vypadal.
Historické motoráčky mezi Tanvaldem, Kořenovem a Harrachovem
Počínaje 18. lednem byla zahájena sezóna historických motoráčků na Zubačce. Na tyto vlaky byly nasazovány střídavě motorové vozy 810.617 a 810.157. V sobotu 15. února dorazil z Hradce Králové dokonce i motorový vůz 810.318, který dovezl návštěvníky do muzea v Kořenově. Zajímavostí byla určitě i poslední jízda, kdy byla na motoráčky nasazena dvojice vozů 810.617 a Singrovka 820.056.
Historické motoráčky se na Zubačku vrátí po její opravě, a to hned 8. listopadu 2025.
Nákladní vlaky
Od března byla také zahájena přeprava sklářského písku z Libuně do Desné na vlečku skláren Preciosa. První den kdy se přeprava konala – 7. března 2025, se přepravy ujala lokomotiva 743.003, která do Desné dopravila dva ložené vozy „sypáky“ (typ Faccs). Zajímavostí bylo to, že se tato přeprava konala během dne, nikoliv jak bylo a je zvykem z posledních let, za hluboké noci. Další jízdy nákladních vlaků probíhaly již v noci a byly na ně nasazeny lokomotivy 743.003 a 743.008. Celkem bylo do Desné dovezeno 26 vozů sklářského písku o hmotnosti 1040 tun. Bohužel do Dolního Polubného žádný vůz s pískem nedorazil, a ani v Kořenově se před vypuknutím výluky nenaložilo žádné dřevo, které se zde v posledních letech nakládalo.
Posledním nákladním vlakem, který zavítal před zahájením výluky do Kořenova, byl 13. dubna vlak ze směru od Liberce, který dovezl do Kořenova čtyři ložené vozy s kolejnicemi z Polského města Dabrowa Górnicza. Kolejnice jsou určené právě pro výluku a opravu stanice Kořenov. Přepravy se ujala opět lokomotiva 743.003. V pondělí 14. dubna proběhlo dle plánu vyložení kolejnic a ve večerních hodinách odjel vlak z Kořenova zpět do Liberce.
Fotovlaky na Zubačce
V neděli 16. března se na Zubačce konala zvláštní jízda nákladního vlaku s Elektronikem 743.004. Ten vyrazil v ranních hodinách z Turnova a měl namířeno do Harrachova, kam se ještě jednou po obratu z Kořenova podíval. Následovali dva obraty z Kořenova do Tanvaldu a zpět. Následně se vlak opět vrátil z Kořenova do Turnova. Po celý den panovalo krásné slunečné počasí, a tak si takřka třicet fotografů přišlo na své a pořídili jistě nádherné záběry. Připomeňme si, že lokomotivy řady 743 společnosti ČD Cargo nahrazovaly v celém roce 2024 ozubnicové Rakušanky, které dostaly od Správy Železnic zákaz vyjíždět na trať Tanvald - Kořenov.
O tři týdny později v neděli 6. dubna se uskutečnil další fotovlak. Tentokrát šlo o osobní vlak s „domácí“ Singrovkou M 240.056. Ta vyrazila pro skupinu takřka dvaceti fotografů z Kořenova do Tanvaldu a následně pak až do Harrachova. Odtud vlak pokračoval zpět do Desné a nahoru do Kořenova, kde byla tato akce ukončena. Svoji drobnou roli sehrála i lokomotiva T 426.003, která zapózovala u Výtopny v Kořenově. I přes nepřízeň počasí, panovala na celé akci velmi dobrá nálada a nakonec i na několik snímků paprsky sluníčka zasvítili.
Přepravy
V sobotu 29. března se uskutečnila přeprava starého obytného vozu z Kořenova do Turnova. Vůz dlouhá léta sloužil ve stanici Kořenov jako ubytovací vůz na Harrachovském zhlaví. Přepravy se ujala lokomotiva 743.003, která si s sebou z Turnova vzala i brzdící vůz v podobě jednoho „sypáku“ Faccs.
O čtrnáct dní později 12. dubna, tedy opět v sobotu, proběhla další přeprava. Jednalo se o přepravu parní lokomotivy CS 400 výr. č. 3629 z Liberce do Kořenova. Souprava měla v čele lokomotivu 714.222, kterou následoval Hektor T 435.0111 a již zmíněná parní lokomotiva, plus pět rybáků. (Parní lokomotiva vyrazila na svoji cestu již o den dříve - 11. dubna z Veselí nad Lužnicí až do Liberce - ano, cesta zabrala takřka celý den).